10/04/2025

Ny marketingmotor hæver standarden for digital kommunikation fra danske pengeinstitutter

BEC udvider sine it-produkter til danske pengeinstitutter med en nyudviklet markedsføringsplatform fra Salesforce og BEC’s egen innovationshub, Scoutz.

BEC Financial Technologies’ innovationshub, Scoutz, udvider nu rammerne for de digitale løsninger, som danske pengeinstitutter kan forvente fra deres datacentraler. Med en helt nyudviklet version af Salesforce Marketing Cloud åbner Scoutz helt nye muligheder for, at pengeinstitutter i alle størrelser kan automatisere og individualisere deres digitale kommunikation til eksisterende og potentielle kunder.

”Vi sætter nye standarder for direkte, datadrevet kommunikation i det danske bankmarked. Pengeinstitutterne går fra ingen eller separate marketingværktøjer helt uden sammenhæng med deres kundedata – til den nyeste teknologi fra Salesforce, som er født ind i vores sikre it-miljø med kunstig intelligens og fuldstændig integreret med pengeinstitutternes kundedata,” siger Morten Baden, head of development i Scoutz.

Først i Norden på den nyeste teknologi

Pengeinstitutternes kundedata ligger i datacentralernes banksystemer, og BEC-pengeinstitutternes rådgivere arbejder med disse kundedata i rådgiveruniverset Scoutz 360, som er bygget i Salesforce. Den nye markedsføringsmotor er også bygget direkte i Salesforce.

”Det her bliver en kæmpe konkurrencefordel for os. Vi kommer fra nærmest ingenting til verdens førende markedsføringsplatform bygget direkte i vores velkendte, sikre it-miljø. Det giver os helt nye muligheder, som ingen uden for BEC-kredsen kan komme i nærheden af,” siger forretningsudvikler Christoffer Nielsen fra Fynske Bank.

Ingen andre danske pengeinstitutter har så avanceret datadrevet, automatiseret kommunikation og markedsføring, der er bygget helt inde i kundesystemerne og kundeprocesserne. De største pengeinstitutter i BEC benytter et tidligere Salesforce-produkt til store virksomheder, men også den løsning er et separat system, som ikke er 100% integreret med rådgiveruniversets kundedata.

”Vores pengeinstitutter bliver pionerer med verdens mest moderne markedsføringsmotor. Vi er de allerførste i Norden og blandt de første i Europa til at indføre løsningen. Vi kan endda rulle den ud på ingen tid, fordi vi allerede har styr på integrationer, data og datasikkerhed i vores rådgiverunivers i Salesforce,” fortæller Morten Baden fra Scoutz, som inden sommer forventer at have den nye it-løsning i drift for indtil videre 11 BEC-pengeinstitutter.

Individuel, automatiseret kommunikation med kunderne

Fordi Scoutz leverer rådgivning og automatiseret kundekommunikation i én og samme platform, får pengeinstituttet omfattende muligheder for at reagere med relevant, individualiseret information ved alle typer af ændringer i kundernes forhold.

”Hvad har en nyuddannet kunde brug for, når de får deres første job? Hvordan sender vi boligejere personlig information, når renterne flytter sig – måske endda et automatisk bud på låneomlægning? Hvordan byder vi nye kunder godt velkommen i deres lokale filial – i stedet for blot at bombardere dem med AML-compliance? Al sådan noget kan vi automatisere og målrette, så den enkelte kunde for meget mere relevant information, når vi fremover kan arbejde med kundedata og kommunikationskanaler i samme, sikre it-løsning,” siger Christoffer Nielsen, Fynske Bank.

Kunstig intelligens booster potentialet

Han fremhæver også, at platformen kan integrere med Fynske Banks sociale medier, og – ikke mindst – at den er bygget til kunstig intelligens:

”Jeg tror ikke helt, det er gået op for os, hvor stort det er og kan blive. Salesforce er rigtig langt fremme med AI-agenter, som vi får med i pakken. Pludselig vil vi ikke behøve selv at kode tingene, men kan opsætte en hel kunderejse ved at skrive helt almindeligt sammen med en generativ AI-assistent,” siger Christoffer Nielsen.

logo